Te is érezted már a boltban bóklászva, hogy a temérdek kínálat között egyszerűen nem tudod mit is válassz, mit szeretnél főzni? Hogy minél előbb végezz a boltban, végül ugyanazokkal a termékekkel jöttél ki, amikkel mindig szoktál? Vess véget a tanácstalanságnak, és spórolj időt magadnak egy előre megírt mintaétrenddel.

Először is kezdjük azzal, miben tud Neked segíteni egy megtervezett étrend, az, hogyha előre kitalálod az adott héten mit fogsz enni.

Egyrészt egy tudatos tervezést jelent, mely az életmód váltás kezdeti szakaszán nagy segítségedre lesz. Tervezés közben figyelembe tudod venni azt, hogy mely napokon van időd főzni, mikor tudod elkészíteni az ételeidet. Az elkészült étrend alapján bevásárló listát tudsz készíteni, mely segítségével be tudsz vásárolni, így elkerülöd azt a jelenséget, hogy nincs otthon semmi, nem tudsz mit főzni de bevásárolni sincs időd. A tervezés alapján pont az és annyi mennyiségben lesz otthon, amire szükséged van. Nincs többé olyan, hogy ma nem volt időm és inkább rendelek egy pizzát, mert lesz időd. Ehelyett tudatosan fogsz eljárni és harmóniába kerülsz magaddal is.

Ez azt is jelenti többek között, hogy ismered magad, az ízlésedet, az időbeosztásodat, a rutinodat a konyhában. Attól, hogy életmódot váltasz, még nem kell Michelin csillagos séfnek lenned. A lényeg a fokozatosságban rejlik. Eleinte válassz olyan ételeket, melyeket könnyedén meg tudsz csinálni, ha kell, alakítsd át a megszokott ételeidet az egészséges életmód szabályai szerint.

Gondolok itt arra, hogy ételkészítés során növényi olajokat használj az állati eredetű helyett, kerüld a bő zsírban sütést, tehát a rántott ételeket. Azonban kiváló alternatíva, ha rántott ételeidet olajspray-vel befújod, és tepsiben, sütőben sütöd meg. A főzelékeket rántás helyett habarással vagy keményítővel készítsd el, a köreteket pedig variáld minél változatosabban. Gabona köretek közül kerüljön a tányérodra bulgur, barnarizs, köles, kuszkusz, teljes kiőrlésű tészta. Amennyiben ezeket minél változatosabban építed be az étrendedbe, a klasszikus köretek, mint a burgonya, fehér rizs vagy éppen a nokedli is étrended részét képezhetik a továbbiakban is.

Hogyan kezdj neki a tervezésnek

Először célszerű az ebédek megtervezésével kezdened a folyamatot, hiszen ez a „legfőbb” étkezés a nap folyamán. Az ebédnél hogyha munkahely nyújtotta étkezést veszel igénybe, vagy rendelsz, akkor is érdemes egy hétre előre megnézned a kínálatot és kiválasztani azt, hogy mit szeretnél enni, hiszen így látod majd, hogy a vacsoráidat hogy alakítsd. Ha magadnak készíted az ebédet, gondold végig, Neked melyik a praktikusabb, szimpatikusabb megoldás. Ugyanazt eszed vacsorára mint ebédre csak kevesebb mennyiségben, vagy két nap egymás után tervezed be ugyanazt az ebédet.

Amikor ezzel megvagy, a vacsorák megtervezése a következő lépés. Este nyugodtan ehetsz más főételt mint az ebéded, vagy éppen hideg vacsorát is, amihez időd és kedved van. Arra figyelj, hogy fehérje forrást, lassan felszívódó szénhidrát forrást, és zöldséget is tartalmazzon a nap utolsó étkezése.

Mindezek után a reggelik kiválasztásán a sor. Nyugodtan variálhatod a szendvics, zabkása, különböző szendvicskrémek – mint például körözött, vöröslencsekrém, avokádókrém – variációit friss zöldséggel és teljes kiőrlésű pékáruval, ezek mind teljes értékű reggelit biztosítanak számodra.

A fő étkezések után a kisétkezések tervezésével folytasd az étrended. Kisétkezésre ideális választás a gyümölcsök tejtermékkel, olajos magvakkal, szénhidrát tartalmú termékekkel, mint például a zabszelet, abonett vagy a puffasztott rizsszelet.

Hogyan éld meg ezt az egészet?

A mintaétrend, ahogy a nevében is benne van, csak egy minta. Segítségedre van a tudatosságban, a tervezésben. Azonban ha nem kaptál mandarint csak narancsot, vagy éppen puffasztott rizs helyett csak búza volt a boltban, vagy a csirke helyett a pulykát kívántad meg mégis, az egyáltalán nem baj.

Az étrend sikere nem a felsőfokú matematikai számításokon múlik, hogy minden grammra pontosan ki legyen számolva, és ha nem úgy történik valami, akkor máris vége az egésznek. Biztosan Neked is van olyan ismerősöd, vagy akár Te magad, aki belefogott egy diétába, majd 1 szelet kenyérrel többet evett meg, és fel is adta, mert hát már „úgyis el van szúrva az egész”.

Biztos vagyok benne, már Te is látod, hogy a hangsúly nem azon a plusz 1 szelet kenyéren, vagy az egy-két szelet szülinapi tortádon van.  Csak egyetlen dolgot kell megjegyezned, hogy álmaidat valóra váltsd és egészségesebben, tudatosabban étkezz. Ha kell mondogathatod is magadban mert így biztosan sikerülni fog. Az étrendben a következetesség a fontos és hogy egy héten legalább ötször betartod. És nem csak egy napon egy héten keresztül, hanem mindig minden héten. Ha így teszel angyalszárnyakra fogsz kapni és hamar érezni fogod a változást az életedben amire vágytál. Gyerünk, kezd el most és bontsd ki a szárnyaid!

 

Ha további információkra, segítségre van szükséged az étrended kialakításához, kattints ide és keress fel elérhetőségeimen.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.